tirsdag 26. mai 2009

Fremtidens nye motorvei: Fiber til Folket!

Veiene i norge er en tragedie. De forårsaker irritasjon, forurensing og menneskelige lidelser ved at en rekke trafikkulykker burde og kunne vært unngått. Men det er en annen type motorvei jeg tenker på nå: en mer moderne og - på sikt - viktigere motorvei. IT motorveien. Her er et sakset klipp fra noe jeg skrev på Audun Lysbakkens (SV rettvenstre.no) blogg i forbindelse en diskusjon om høyhastighetstog i norge:

Her er en radikal tanke: bygg virkelig dugelig med fiber mellom alle landets store og mellomstore steder (til å begynne med). Nå snakker vi virkelig stort, ikke det pinglete ADSL-type tøyset Telenor og NextGenTel etc pådytter oss til altfor stive priser. Betrakt denne digre mørke fiberkapasiteten som en offentlig motorvei, bare at den hverken støyer eller forurenser i noe særlig grad. La bedrifter og innbyggere knytte seg på denne IT motorveien. Se at flytrafikken og motortrafikken faktisk går ned når fullverdige, gode og billige videokonferanser er enkelt tilgjengelig for omtrent alle. Lenn deg tilbake og se nye ideer, bedrifter og tjenester vokse frem - ingen av dem spesielt Co2-belastende.

Dette er faktisk relativt billig og med en enorm payback. De aller dummeste vil bare ha nye og bedre asfalterte veier. De litt mindre dumme og miljøbevisste vil ha bedre og raskere tog. De kloke vil ha fiber i alle hull, grøfter og dalsøkk til kostpris.

Og jeg mener dette dønn seriøst selv om jeg tillater meg å bruke litt flåsete vendinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar